keskiviikko 26. kesäkuuta 2013

Brändeistä

Jukka Tiensuu, HS 26.6.2013:

KATSO TAIDETTA, ÄLÄ TEKIJÄÄ
''Haluan mielummin keskittyä taiteeseen, en ihmiseen. Olen aina ihmetellyt sitä, miten esimerkiksi kuvataiteessa halutaan tekijän selittävän, mitä teoksessa on. Ja, että juuri se taiteilijan selitys on tärkein. Minun mielestäni teos on vajaa, jos taiteilijan pitää jollain tavalla selittää se. Ideaalitilanteissa teokset esitettäisiin anonyymeinä.''
Täällä kangaskuosimaailmassa näyttää olevan myös vallalla suuri brändi-intoutuminen. Välillä tuntuu, että se voi olla mitä vaan, kun vain nimi on oikea. Kuinkahan paljon hienoja kuosisuunnitelmia jää toteutumatta, tauluja katsomatta ja sävellyksiä kuulematta, kun taiteen tekijällä ei ole tarpeeksi 'nimeä'?

Jukka Tiensuun osuvia sanoja maistelen. Kokemus on aina henkilökohtainen, kauneus on katsojan silmässä, suussa, korvissa...


7 kommenttia:

  1. Varmasti useat kangaskuosit jää toteuttamatta juuri tuosta syystä. Se on harmillista, mutta näinhän se on aina mennyt. Surullista.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Toivotaan, että me kuluttajat osaisimme myös luoda uutta, napata jotakin sellaista, jota ei ole joka paikka väärällään.

      Poista
  2. Olet niin oikeassa! Mutta niin kai se menee, että se tehdään kankaaksi (ym.), joka myy eli usein suunnittelijan nimi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin siinä käy! Kyllähän nimi myy ja miksei myisi, kun sen on saanut esille. Mutta kehityttävä on ja siks työ on myös haasteellista.

      Poista
  3. Erittäin hyvä kirjoitus! Olen monesti pohtinut samaa. Samaa tyyliä tuntuu hakevan liike toisen perään ja harvassa on ne jotka yrittää omaa tyyliään. Haastajia kaivataan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos :). Mutta jos emme osta, on silloin haisteltava uusia tuulia ja kehityttävä.

      Monet hyvät kuosit kokevat inflaation, kun kaikki tekevät siitä oman version. Retro, väritysmahdollisuuden antavat mustavalkokuosit, pyöreät kukkulat yms.

      Poista
  4. Olipas kiva, kun täältä löytyi kommentteja :).
    Markkinat ovat ne, jotka jylläävät ja määräävät tahdin. Ja kuinka vaikeaa onkaan yhdistää taide/luovuus + rahamaailma! Siksi tarvittaisiin "mesenaatteja", jotka nostaisivat esille erilaisuuksia ja uusia tuulia. Tosin heistäkin useat ovat liikkeellä juuri rahan takia.

    VastaaPoista

Kiitos, kun kommentoit :)